آدرس مطب دکتر رباطی تلفن مطب دکتر رضا رباطی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / تیرگی لک و کک و مک / هر آنچه باید درباره لک پوست بدانید

هر آنچه باید درباره لک پوست بدانید

یکی از اصلی‌ ترین معیارهای زیبایی داشتن پوستی شاداب و بی ‌نقص است. اما گاهی به علت های مختلفی علایم مشخصی به نام لک بر روی پوست ظاهر می‌ شوند که اکثر این لک ها به رنگ قهوه ای می باشند. به وجود آمدن این لک ها به دلیل تکثیر بیش از حد ملانین است که به دلایل مختلفی اتفاق می افتد و به پوست رنگ می دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

انواع لک های پوستی

یکی از شایع ‌ترین لکه‌های پوستی آکنه می باشد که به صورت جوش‌ های سرسیاه یا سرسفید ظاهر می‌ شود. دلیل به وجود آمدن این عارضه مسدود شدن فولیکول‌ های مو توسط چربی، جذب باکتری و آلودگی‌های محیطی، تغییرات هورمونی و استرس ایجاد می‌شود. که بر اثر آن تیرگی هایی بر روی پوست باقی می ماند.

اسکار پوستی در صورتی به وجود می آید که لایه درم آسیب ببیند. درم، لایه عمیقی از پوست است که رگ‌ های خونی کوچک (مویرگ‌ها) ، غدد عرق، فولیکول‌ های مو و عصب‌ در آن قرار دارند. هر چیزی که باعث باز شدن پوست شود، می‌تواند منجر به ایجاد اسکار یا همان لک شود. این لک بسته به جنس پوست و توانایی سلول‌ های آن، نوع و عمق زخم، زمان بهبودی می‌تواند پررنگ یا کم‌ رنگ باشد. همچنین گاهی لک زخم روشن‌ تر از بخش‌ های دیگر پوست خود را نشان می‌دهد مانند اسکار بخیه. درمان این لک‌ها بسته به اندازه و عمق‌ شان سریع یا زمان‌ بر خواهد بود.

با افزایش سن و عدم رعایت نکاتی افرادی که سن آن‌ها بیش از 40 سال است و به ‌صورت مداوم در معرض نور مستقیم آفتاب هستند، لک ها رفته‌ رفته بر روی صورت یا دست هایشان شروع به ظاهرشدن می‌کنند. این نوع لک‌ ها، قهوه‌ای رنگ هستند و با افزایش سن این‌ گونه لک‌ ها پررنگ ‌تر شده و در تعداد بیشتری به چشم دیده می‌شوند. این نوع لک‌ ها هیچ‌ گونه خطری ندارند.

ممکن است در بدو تولد یا اندکی پس از آن بعضی از لکه‌ های پوستی بر روی پوستبه وجود آید. این لکه‌ها از نظر شکل، اندازه، الگو و رنگ ممکن است متفاوت باشند. خال‌ ها و لکه‌ های تیره مانند ماه‌ گرفتگی از انواع لکه‌ های مادرزادی هستند.

پاپول‌ ها ضایعات پوستی کوچکی هستند، که انواع مختلفی دارند. رنگ این ضایعه نیز از صورتی گرفته تا قهوه‌ ای متفاوت است. معمولا قطرًآن ها حدود 1 سانتی متر است. پاپول‌ها می‌توانند به صورت جداگانه و دانه‌ ای یا خوشه‌ ای بر روی پوست ظاهر شوند.
انواع پاپول‌ ها عبارتند از؛ بثورات آبله‌ مرغان، اگزما ، درماتیت، زونا و پسوریازیس

پوسچول جوش‌ های برجسته و پر از مایعی است که با عنوان جوش‌ های چرکی شناخته می‌شوند. جوش‌های سر سفید و تاول‌های آبله ‌مرغان از انواع پوسچول هستند. بیماری پوستی که گال و روزاسه که بیماری شایع پوستی با تاول‌ ها و رگه‌ های خونی است.باعث ایجاد این عارضه می‌شود.

ملاسما یک بیماری پوستی می باشد که با ایجاد لک های تیره رنگ فراوان بر روی پوست صورت و تغییر رنگ پوست همراه است. عامل اصلی ایجاد لک های حاصل از ملاسما، تغییرات هورمونی و در نتیجه تولید بیش از اندازه ملانین است. این بیماری در زنان باردار بسیار رایج است. دارو های ضد بارداری و هورمونی هم می توانند سبب ایجاد بیماری ملاسما بشوند.

ویروس هرپس سیمپلکس نوع HSV 1 باعث ایجاد زخم‌های سرد می‌شود. که به صورت تاول های پر از مایع در دهان یا اطراف آن دیده شده. احساس خارش یا سوزن سوزن شدن از جمله عوارض زخم‌های سرد است. تاول‌ها در این بیماری پوستی بعد از مدتی سر باز کرده و به صورت پوسته‌های زرد و قرمز درمی‌آید.

ممکن است در اوایل زندگی لکه‌ های قهوه‌ ای کم رنگ کوچک به اندازه 1 تا 2میلی متر ظاهر شود. کک و مک تبدیل به خال نمی‌شود. رنگ کک و مک‌ ها متفاوت است آنها ممکن است قرمز، زرد، برنزه، قهوه‌ای روشن و یا سیاه باشند.

عارضه پوستی به نام ندول وجود دارد که مجموعه‌ای از بافت بوده و لمس آن نیز سخت است.
در تشخیص اولیه و ظاهری ندول‌ ها می‌توان گفت که بزرگتر از پاپول‌ ها و با قطر 1 تا 2 سانتی ‌متر هستند. ممکن است در هر سطحی از پوست ظاهر شوند و رنگ آن نیز از رنگ گوشتی تا قرمز متفاوت است. تگ‌های پوستی و زگیل نمونه‌ها یی از ندول‌ ها هستند.

روشهای تشخیص انواع لک های پوستی

تشخیص لک های پوستی و تفاوت آن ها باهم بسیار مهم می باشد ریرا در صورت تشخیص درست روش درمانی متناسبی در نظر گرفته می شود که به بهبود هر چه سریعتر لک کمک می کند. یکی از راه های تشخیص انواع لک ها رنگ آن ها می باشد که در ادامه هر کدام را بررسی می کنیم:

  1. لکه‌ های قرمز: این رنگ لکه ممکن است نشانه روزاسه ، واکنش‌ های آلرژیک، موهای زیرپوستی یا زخم‌ های سرد باشند و اکثر لکه‌ های روی پوست قرمز هستند.
  2. لکه‌ های قهوه‌ ای : ملانوم بدخیم ، بیماری ملاسما ، نشانه‌ های مادرزادی و اختلال رنگدانه باعث ایجاد لکه‌ های قهوه‌ای مایل به خاکستری می‌شود.
  3. لکه‌ های سیاه : جوش‌ های سرسیاه گاهی توسط هاله‌ای از رنگ قرمز احاطه شده یا به صورت نقاط برجسته سیاه رنگ ظاهر می‌ شود همچنین ملانوم بدخیم نیز می تواند به صورت لکه‌ هایی به رنگ تیره ظاهر ‌شود.
  4. لکه‌ های سفید : جوش‌ های سر سفید و انواع خاصی از عفونت‌های قارچی از این لکه های سفید می باشند.
درباره لک صورت

دلایل ایجاد لکه های پوستی

ایا لک پوستی درمان دارد؟

تنها راه درمان لک‌ های پوستی در گذشته استفاده از داروها و ترکیبات موضعی بود. و هیچ درمان قطعی برای از بین بردن لک ها وجود نداشت در بهترین حالت نتیجه‌ای نسبی داشت. به همین دلیل بهترین ایده برای کنترل لک‌ های پوستی پیشگیری از ایجاد آن‌ها بود که البته گاهی به دلیل زمینه‌ های وراثتی این کار نیز امکان‌ پذیر نبود.
خوشبختانه امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ظهور دستگاه های جدید راه‌های متعددی برای از بین بردن لک‌ های پوستی از سوی متخصصان زیبایی ارائه می‌شود که نتایج کاملا محسوسی هم دارند.

بهترین درمانها برای لکه های پوستی کدامند؟

کرم‌ های بسیاری وجود دارد که می‌ تواند در درمان لکه‌ های قهوه‌ای صورت مؤثر باشند و لکه‌های قهوه‌ای را محو یا حذف کنند. که بهتر است که با توجه به تجویز پزشک مصرف شود .

استفاده از انواع لیزر با طول موج متفاوت برای برطرف کردن انواع لک پوستی بسیارتاثیرگذار می باشد. این روش کم‌ خطر و کم‌ ضرر نتایج خوبی را نیز ارائه می‌کند. در این روش امواج لیزر با هدف قرار دادن تجمع ملانین‌ها لک پوستی را از بین می‌برند.

با استفاده از محلول‌های لایه‌ بردار پوست اپیدرم را با جداسازی سلول‌ های سطح پوست برای تولید کلاژن بیشتر تحریک می‌کند. این روش نیز تاثیر خوبی دارد اما میتواند نسبت به سایر روش ها زمان ‌برتر باشد.

در این روش بعد از تزریق نیتروژن مایع درون لک‌ها که باعث منجمد شدن آن‌ها می شود. با جداکردن تجمع ملانین از پوست لک‌ ها بین می‌روند. این روش تهاجمی ‌تر از روش‌های دیگر محسوب می‌شود.

میکرودرم ابریژن است که در آن لایه‌ برداری عمیق‌ تر و به وسیله دستگاه انجام می‌شود. این کار موجب کلاژن‌ سازی پوست و کاهش لکه‌های ناشی از تجمع ملانین می‌شود.

آیا پاکسازی پوست لک را از بین می برد؟

پاکسازی پوست از جمله مواردی است که توسط پزشکان، متخصصان سلامت پوست برای پیشگیری از بروز و حتی درمان لک ها توصیه میشود. که در صورت انجام آن توسط اشخاص متخصص در کلینیک های معتبر بسیار موثر می باشد.

کدام لکه های پوستی خطرناکند

بروز لک های قرمز رنگ بر روی پوست می تواند جزو لک های پوستی خطرناک باشد. که ممکن است نشان دهنده برخی بیماری ها، عفونت ،آلرژیو ... باشند. گاهی این لک‌ها به مرور زمان از بین می‌روند و نیاز به درمان ندارند. اما در برخی مواقع ممکن است دلیل جدی ‌تری داشته باشند و درمان آنها دشوارتر باشد. بنابراین در صورت مشاهده لک‌ های قرمزی که مدت زمان طولانی بر روی پوست شما قرار دارد، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

پیشگیری مهم‌ ترین قدم برای لکه‌ های پوستی

مهمترین قدم برای حفظ پوست سالم و جذابیت آن پیشگیری از ایجاد لکه‌های پوستی است. به‌طور کلی، مراقبت مرتب از پوست به شما کمک می کند تا از لکه‌ های پوستی جلوگیری کنید.
استفاده از ضدآفتاب : مهم ترین راه پیشگیری از بروز لک استفاده از ضدآفتاب می باشد. در صورت فرار گرفتن در معرض نور خورشید حتما از ضد آفتاب استفاده کنید و حتما 4 ساعت یکبار آن را تمدید کنید. این کار به پوست شما کمک می‌کند تا از آسیب‌های ناشی از اشعه‌های UV محافظت شود و احتمال ایجاد لکه‌های تیره کاهش یابد.
استفاده از پوشاک مناسب : هنگامی که در معرض آفتاب هستید، از لباس با بافت مناسب و رنگ روشن استفاده کنید تا نور خورشید به پوست شما کمتر دسترسی داشته باشد. همچنین، از کلاه و عینک آفتابی با عامل حفاظتی استفاده کنید.
رعایت تغذیه مناسب : داشتن برنامه غذایی سالم متنوع به پوست شما کمک می‌کند تا ترمیم خود را انجام دهد و مقاومت به تغییرات بیشتری نسبت به آسیب‌ های خارجی داشته باشد. مصرف مقدار کافی آب و میوه‌ها و سبزیجات غنی از آنتی‌اکسیدان‌ ها می‌تواند به ارتقاء سلامت پوست کمک کند.
مراقبت منظم از پوست : شستشوی منظم پوست با محصولات مناسب پوست شما به تمیزی آن کمک می‌ کند و از آکنه و ترک‌ های پوست جلوگیری می ‌کند. انتخاب محصولات ضد آکنه و ضد لکه‌ های پوستی نیز می‌تواند به بهبود وضعیت پوست کمک کند.
استفاده از لوسیون : استفاده از لوسیون و کرم‌ هایی که برای درمان لک ساخته شده اند دارای ترکیبات بیرنگ کننده هیدروکینون هستند. که میتوانید برای درمان لکه‌ های دست و صورت استفاده کنید.

تاثیر استفاده از ضدآفتاب برای پیشگیری از لکه‌ های پوستی

یکی از ساده ترین راه های مراقبت و محافظت از پوست در برابر آسیب های آفتاب استفاده از ضدآفتاب می باشد. نور آفتاب باعث افزایش تولید ملاتونین پوست شده و موجب ایجاد لک‌های تیره می شود که درمان آن اصلا کار ساده ای نیست و بسیار زمان بر است. استفاده از کرم ضد آفتاب از تحریک پوست و ایجاد لک‌ های تیره و تحریک ‌کننده جلوگیری می‌ نماید.

در کلینیک تخصصی پوست دکتر رضا رباطی کلیه خدمات درمانی پوست و زیبایی و جوانسازی پوست شامل تزریق بوتاکس ، تزریق ژل یا فیلر و چربی و انواع لیزرهای درمانی پوست با استانداردهای بالا قابل ارائه خدمات می باشد.


آدرس : تهران ، خیابان ولیعصر ، بالاتر از پارک ساعی ، کوچه سی و دوم ، ساختمان یاس ، واحد204
تلفن : 88881224

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به پوست و زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

مهمترین و خطرناکترین عوارض تزریق چربی به صورت چیست؟مهمترین و خطرناکترین عوارض تزریق چربی به صورت چیست؟

تزریق چربی به صورت نیز مانند هر روش دیگری ممکن است عوارض داشته باشد که با رعایت نکاتی که در ادامه به برسی آنها می پردازیم می توان از آنها پیشگیری کرد ...

تاریخ انتشار : 1403-02-05

لیفت صورت با نخ بهتر است یا جراحی؟لیفت صورت با نخ بهتر است یا جراحی؟

لیفت صورت در واقع به معنای سفت کردن و کشیدن پوست به منظور جوان سازی انجام می شود. این روش یک درمان نیست بلکه جوانسازی صورت با هدف زیبا سازی می باشد . ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

ماندگاری لیفت با نخ به چه عواملی بستگی دارد؟ماندگاری لیفت با نخ به چه عواملی بستگی دارد؟

لیفت صورت با نخ روشی است که برای از بین بردن چین و چروک و پیری مورد استفاده قرار می گیرد و نتیجه فوق العاده ای در لیفت صورت و جوانسازی پوست دارد ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24