آدرس مطب دکتر رباطی تلفن مطب دکتر رضا رباطی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / تزریق بوتاکس / بوتاکس چیست؛ کاربردها، عوارض، ماندگاری، مراقبتها و هزینه

بوتاکس چیست؛ کاربردها، عوارض، ماندگاری، مراقبتها و هزینه

آنچه در این مطلب میخوانید

یکی از تلاش‌های انسان در طول دوره‌های مختلف، جلوگیری از روند پیرشدن و زیبایی بوده است.چین و چروک پوست سبب از بین رفتن شادابی، طراوت و درنهایت جوانی پوست می‌شود. یکی از روش‌های رایج و قطعی برای حذف چروک‌ های پوست، استفاده از بوتاکس است.اما بوتاکس فقط برای خلاصی از چین و چروک‌ های پیشانی و اطراف چشم کاربرد ندارد بلکه میتواند در درمان میگرن و بسیاری از دیگر بیماری‌ ها مؤثر باشد.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس یک داروی تزریقی است که از سمی به نام بوتولینوم ساخته شده و با وارد شدن آن به زیر پوست، موجب فلج موقت عضلات مورد نظرشده و شما را یک قدم به طراوت و شادابی نزدیک‌ تر می‌کند. یکی ازدلایل اصلی ایجاد چین‌های روی پوست، انقباض و حرکت عضلات صورت است که اگر به‌وسیله یک ماده خارجی جلوی حرکت عضلات گرفته شود، چروک‌ های سطح پوست نیز از بین خواهند رفت.

کاربردهای بوتاکس

کاربرد بوتاکس را می‌ توان به دو دسته درمانی و زیبایی تقسیم کرد که در این بخش هر کدام از این موارد را معرفی می‌ کنیم :

بوتاکس زیبایی

بوتاکس درمانی

عوارض و معایب بوتاکس

یکی از ویژگی‌های مثبت بوتاکس کم خطر بودن آن است؛ البته این موضوع به آن معنی نیست که کاملا بدون خطر است. گاهی ممکن است این تکنیک عوارض جانبی داشته باشد که معمولا طی 24 الی 48 ساعت از بین می‌روند. درواقع بیشتر عوارض بوتاکس را می‌توان در اثر بی‌تجربگی و عدم مهارت شخص تزریق‌ کننده دانست. بوتاکس اگر توسط کسی غیر از پزشک متخصص انجام شود، بیشترین عوارض را به همراه خواهد داشت. در بعضی موارد این عوارض چنان خطرناک می‌شوند که سلامت فرد را تهدید می‌کنند.
عوارض تزریق بوتاکس که ممکن است برای فرد رخ دهد می‌تواند شامل قرمزی، کبودی، افتادگی پلک، سردرد، گردن‌ درد، تهوع و غیره باشد.

ماندگاری بوتاکس

میزان مانگاری بوتاکس در هر فرد متفاوت می‌باشد و زمان مشخصی را نمی‌توان برای آن در نظر گرفت. اما به طور میانگین ماندگاری بوتاکس پس از تزریق بین 3 تا 6 ماه خواهد بود. آنان که متابولیسم و یا سوخت و ساز بدنشان کمتر است دوام بوتاکس بیشتر می باشد و در اشخاصی که سوخت و ساز بدنشان زیاد بوده و یا در محیط خیلی گرم کار می کنند این ماندگاری کاهش می یابد. همچنین در افرادی که ورزش های پر تحرک انجام می دهند، باعث می شود عمر و ماندگاری بوتاکس کم می شود.

بوتاکس چیست: کاربردها ، عوارض ، ماندگاری ، مراقبتها و هزینه

مراقبتهای پس از تزریق بوتاکس

بهترین سن بوتاکس

این که چه زمانی برای جوان‌سازی پوست صورت خود اقدام کنید، به خودتان بستگی دارد. پوست افراد با یکدیگر متفاوت است و بهترین راهکار این است که از یک روتین پوستی مناسب برای سن خود پیروی کنید و هر زمان که متوجه خطوط بسیار ریز روی چهره خود شدید، با هدف پیشگیری به سراغ بوتاکس بروید احتمالا بین 25 تا 30 سالگی این اتفاق برای شما خواهد افتاد.
با توجه به اینکه بوتاکس در بسیاری از موارد جنبه درمانی دارد از 18 سالگی به بعد می‌توان آن را تزریق کرد.

فواید بوتاکس

بوتاکس یک روش غیرتهاجمی است و خطرات روش‌هایی مانند کشیدن پوست را به همراه ندارد.
تزریق بوتاکس برخلاف عمل جراحی دوره نقاهت بسیار کوتاهی دارد.
مراقبت‌های لازم پس از انجام عمل بوتاکس بسیار ساده است.
درد تزریق بوتاکس در مقایسه با سایر روش‌های زیبایی بسیار کمتر است.
نتایج و اثرات آمپول بوتاکس بلافاصله پس از تزریق قابل مشاهده است و نتایج آن مدت زمان نسبتا طولانی ماندگاری دارد.

نقاط تزریق بوتاکس

تفاوت تزریق بوتاکس و تزریق ژل چیست؟

تفاوتی در تزریق این دو ماده موثر وجود ندارد اما تفاوت بسیار مهم آنها ماهیت ماده مورد تزریق می باشد. بوتاکس چین وچروک‌ های فعال را هدف قرار می‌ دهد ولی ژل سبب از بین رفتن چین وچروک‌ های دائم و عمیق می‌شود. از دیگر تفاوت های تزریق ژل و بوتاکس میزان ماندگاری آن ها می باشد. میزان ماندگاری ژل بین 8 تا 18 ماه می باشد و میزان اثر گذاری بوتاکس عموما 6 ماه می باشد.

عوارض بوتاکس بعد از چند سال

با توجه به اینکه اثرات تزریق بوتاکس موقتی می‌باشد، بیشتر افراد با گذشت زمان می‌ توانند آن را دوباره تکرار کنند که این مسئله منجر میشود تا بدن افراد چندین سال در معرض بوتاکس قرار بگیرد. به طور کلی مطالعاتی وجود دارند که نشان میدهند که ممکن است پس از تزریق دهم یا یازدهم شاهد عوارض نامناسب بوتاکس باشیم. این عوارض شامل موارد زیر هستند:

در مطالعات دیگر، اثرات طولانی مدت تزریق بوتاکس بر روی مراجعه کنندگانی که هر 6 ماه و برای کمک به درمان بیماری‌ های مثانه ، بوتاکس تزریق کردند ، مورد ارزیابی قرار گرفت. محققان در نهایت به این نتیجه رسیدند که خطر تزریق بوتاکس با گذشت زمان افزایش پیدا نمی‌ کند. افرادی که تزریقات مکرر انجام می‌ دهند نیز در دراز مدت درمانی موفق‌ تر داشتند.

بوتاکس در دوران شیردهی و باردرای

در رابطه با تزریق بوتاکس در بارداری گزارشی مبنی بر عوارض جدی برای مادر و جنین وجود ندارد. اما اکثر متخصصان و پزشکان از تزریق بوتاکس در دوران بارداری خودداری می کنند، زیرا بوتاکس و بارداری ممکن است بر سلامت جنین تاثیر منفی بگذارد و این خطر قابل قبول نیست.

هزینه تزریق بوتاکس

هزینه تزریق بوتاکس به عوامل زیادی مانند نیاز فرد به میزان حجم بوتاکس، مناطقی که نیاز به تزریق دارند، مهارت پزشک و ... بستگی دارد که اغلب در جلسه مشاوره بررسی و تعیین می شود.

بیشتر بدانید: مزوبوتاکس چیست؟


آدرس : تهران ، خیابان ولیعصر ، بالاتر از پارک ساعی ، کوچه سی و دوم ، ساختمان یاس ، واحد204
تلفن : 88881224

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به پوست و زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

مهمترین و خطرناکترین عوارض تزریق چربی به صورت چیست؟مهمترین و خطرناکترین عوارض تزریق چربی به صورت چیست؟

تزریق چربی به صورت نیز مانند هر روش دیگری ممکن است عوارض داشته باشد که با رعایت نکاتی که در ادامه به برسی آنها می پردازیم می توان از آنها پیشگیری کرد ...

تاریخ انتشار : 1403-02-05

لیفت صورت با نخ بهتر است یا جراحی؟لیفت صورت با نخ بهتر است یا جراحی؟

لیفت صورت در واقع به معنای سفت کردن و کشیدن پوست به منظور جوان سازی انجام می شود. این روش یک درمان نیست بلکه جوانسازی صورت با هدف زیبا سازی می باشد . ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

ماندگاری لیفت با نخ به چه عواملی بستگی دارد؟ماندگاری لیفت با نخ به چه عواملی بستگی دارد؟

لیفت صورت با نخ روشی است که برای از بین بردن چین و چروک و پیری مورد استفاده قرار می گیرد و نتیجه فوق العاده ای در لیفت صورت و جوانسازی پوست دارد ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24