صفحه اصلی / مطالب و مقالات / تزریق بوتاکس / درمان میگرن با بوتاکس؛ هزینه، عوارض مزایا، ماندگاری و مراقبتها

درمان میگرن با بوتاکس؛ هزینه، عوارض مزایا، ماندگاری و مراقبتها

تزریق بوتاکس برای درمان، هدفی متفاوت از بوتاکس زیبایی دارد. درمان های زیبایی برای درمان علائم پیری مانند چین و چروک های پنجه کلاغی و سایر چین و چروک ها استفاده می شوند، در حالی که تزریق بوتاکس در درمان بیماری ها و مشکلاتی مانند میگرن ، اسپاسم عضلانی، تعریق بیش از حد و دندان قروچه موثر است.
اگر به میگرن مبتلا هستید، احتمالا در مورد بوتاکس میگرن برای تسکین درد چیزهایی شنیده‌اید. اولین بار در سال 2010 بوتاکس برای درمان میگرن تایید شد و بسیاری از بیماران اظهار کردند که با این کار سردردهای میگرنی آن‌ها بهبود پیدا کرده است. سم بوتولینیوم (botulinum) نوع A بیشتر از یک دهه است که برای درمان میگرن مزمن استفاده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که حدود 3 درصد افراد به میگرن نوع مزمن آن را تجربه می‌کنند و این روش تنها برای این افراد توصیه می‌شود. سردرد میگرنی، از جمله اختلالات رایج سلامتی است که بیش از یک میلیارد نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌ دهد.

درمان میگرن با بوتاکس

تزریق بوتاکس میگرن موجب مسدود کردن انتقال‌دهنده‌ های عصبی که سیگنال‌ های درد را از مغز حمل می‌ کنند، می‌شوند. درواقع بوتاکس با غیرفعال کردن انتقال‌ دهنده‌های عصبی، از رسیدن پیام درد به مغز جلوگیری می‌ کند و از همین رو شما درد را احساس نمی‌کنید. برای درمان میگرن با بوتاکس لازم است هر 12 هفته یک بار چند تزریق در اطراف سر و گردن خود انجام دهید تا سردردهای میگرنی کاهش پیدا کند. اگر درد تنها در یک نقطه خاصی رخ می‌دهد، ممکن است پزشک در آن ناحیه تزریق بیشتری انجام دهید. معمولا نتایج از 2 تا 3 هفته پس از اولین درمان محسوس خواهد بود.

بوتاکس میگرن برای چه نوع سردردی مناسب است؟

سردردهای میگرنی انواع مختلفی دارند:
میگرن شایع نوعی سردرد میگرنی است که پیش‌ درآمد ندارد و ممکن است شایع‌ ترین نوع سردرد باشد.
میگرن کلاسیک نوعی سردرد میگرنی است که قبل از شروع آن بیمار نوعی پیش ‌درآمد را تجربه می‌ کند. این پیش‌ درآمد معمولاً به‌ صورت نوعی تجربه بینایی (به عنوان مثال مشاهده جرقه‌ های نورانی) است.
FDA بوتاکس را تنها برای درمان میگرن مزمن تایید کرده است. درواقع کسانی که در ماه 15 روز یا بیشتر به سردرد مبتلا می‌شوند، به میگرن مزمن مبتلا هستند. هرچقدر مقدار سردردها بیشتر باشد، معمولا اثربخشی بوتاکس نیز بهتر خواهد بود. کسانی که در ماه کمتر از 15 روز به سردرد مبتلا می‌شوند، بهتر است از بوتاکس استفاده نکنند.

درمان میگرن با بوتاکس

نحوه تزریق بوتاکس برای میگرن

بوتاکس در اطراف رشته های درد تزریق می شود که در سردرد نقش دارند. بوتاکس در انتهای محل تزریق به انتهای عصب وارد می شود و جلوی انتشار مواد شیمیایی دخیل در انتقال درد را می گیرد. این امر از فعال شدن شبکه های درد در مغز جلوگیری می کند. بوتاکس از شروع سردردهای میگرنی جلوگیری می کند.
تزریق بدون درد یا با درد کم است و معمولاً نیاز به بیحسی وجود ندارد؛ اما در صورت تمایل می‌توان از بیحس‌ کننده موضعی یا کیسه یخ برای بیحسی استفاده کرد.
تزریق بوتاکس در ناحیه بین دو ابرو و پیشانی و قسمت خارجی ابرو مشابه با همان تزریقی انجام می‌شود که برای از بین بردن چین و چروک این ناحیه صورت می‌گیرد.
تزریق ناحیه گیجگاهی باید در سمتی انجام شود که بیشتر در جریان سردرد میگرنی گرفتار می‌شود. (میگرن معمولاً سردرد یک طرفه ایجاد می‌کند و باید تزریق در گیجگاهی انجام شود که درد می‌گیرد).
اگر درد بیمار بیشتر در ناحیه پسِ سری احساس می‌شود، می‌ توان با انگشت روی پشت گردن و محل اتصال گردن با پشت سر فشار وارد کرد و نقاط حساس را پیدا کرد و تزریق را در این نواحی انجام داد.

تزریق بوتاکس میگرن در چه مناطقی انجام می‌ شود؟

کاندیدای مناسب تزریق بوتاکس میگرن

تزریق بوتاکس برای بیماران میگرنی که تعداد حمله های سردردشان کمتر از 15 روز در ماه بوده و یا انواع دیگر سردرد به ‌جز میگرن دارند توصیه نمی شود همچنین در موارد حساسیت به آمپول بوتاکس و ابتلا به بیماریهای زمینه ای مثل میاستننی گراویس که بوتاکس باعث تشدید بیماری می شود تزریق بوتاکس نباید صورت گیرد. همچنین بیماران با سر دردهای ناشی از فشار خون بالا، سر دردهای دوران پریود و سردرد سینوزیت کاندید مناسبی برای تزریق بوتاکس نیستند.
همچنین افراد دارای سن 18 الی بالاتر می توانند زیر نظر پزشک این روش را انجام دهند.

مزایای بوتاکس میگرن

این روش درمانی و زیبایی برای رفع بوتاکس دارای مزایای فوق العاده زیر است:

عوارض بوتاکس میگرن

معمولاً عوارض جانبی ناشی از درمان میگرن با تزریق بوتاکس زمانی گزارش می ‌شوند که این تزریق توسط افراد بدون تجربه و آموزش ندیده در مراکز نا معتبر یا بی سابقه انجام شده باشد. همچنین استفاده از برندهای نا مناسب برای تزریق به نقاط مورد نظر نیز یکی از موارد مهمی است که می‌ تواند باعث بروز عوارض جانبی تزریق بوتاکس گردد. در این صورت می توان گفت که عوارض جانبی تزریق بوتاکس درمان میگرن می ‌تواند در اثر دلایل ذکر شده رخ دهد. متداول ‌ترین این عوارض عبارت هستند از:
گردن درد و سفت شدن گردن: این عارضه اغلب با عنوان گردن لرزان شناخته می‌ شود. تزریق بوتاکس- A به عضلات گردن و قسمت فوقانی شانه ‌ها ممکن است باعث ضعف نسبی موقتی در آن عضلات شود. اعتقاد بر این است که درد و سفتی که بیماران تجربه می‌ کنند ناشی از عدم تزریق بوتاکس به عضلات مجاور است و این عضلات برای کمک به نگه داشتن سر به حالت ایستاده، اضافه کاری می ‌کنند. صرف نظر از این موضوع، ضعف مربوط به تزریق بوتاکس میگرن و درد و سفتی ناشی از آن طی چند روز تا چند هفته برطرف می ‌شود.
عوارض جانبی دیگر شامل افتادگی موقتی پلک و به ندرت، بروز علائم شبیه آنفولانزا می ‌باشد.
خشکی دهان، ناراحتی یا درد در محل تزریق
مشکلات چشمی: دوبینی، تاری دید، کاهش بینایی، افتادگی و تورم پلک ‌ها، خشکی چشم‌ ها و افتادگی ابروها

ماندگاری بوتاکس میگرن

آثار تزریق بوتاکس معمولا بعد از گذشت حدود 2 تا 3 هفته پس از اولین تزریق نمایان می‌شود و بعد از پایان دوره درمان نیز حداقل تا 6 ماه باقی می‌ ماند.

مراقبت قبل از درمان میگرن با بوتاکس

مراقبت بعد از درمان میگرن با بوتاکس

شما می ‌توانید بلافاصله پس از درمان میگرن با بوتاکس فعالیت‌ های معمول خود را از سر بگیرید. تزریق بوتاکس روی پیشانی برای درمان میگرن، گاهی ممکن است که برجستگی‌ های کوچکی را ایجاد کند که در صورت مواجهه با آن می ‌توانید روی این مناطق یخ بگذارید، به این ترتیب این برجستگی ‌ها خود به خود و در عرض چند ساعت و با سرعت زیاد از بین می ‌روند. همچنین، افراد باید از نکات زیر برای مراقبت هرچه بهتر، پیروی کنند:

تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان میگرن با تزریق بوتاکس

درمان میگرن تقریبا شامل 30 تزریق است که در اطراف سر و گردن است که هر 12 هفته یکبار انجام می‌شود. برخی از افراد دو تا چهار هفته پس از اولین دور تزریق بوتاکس متوجه کاهش سردرد خود می‌شوند. ممکن است پس از اولین جلسه بوتاکس کاهش سردرد را تجربه کنید، اما این احتمال نیز وجود دارد که نتایج شما تا نوبت دوم که سه ماه پس از اولین جلسه تعیین شده است، بهبود نیابد. نتیجه نگرفتن پس از ویزیت اولیه به این معنی نیست که بوتاکس برای شما کارساز نخواهد بود. دریافت حداقل دو دوز تزریق قبل از ارزیابی نتیجه مفید است.

آیا تزریق بوتاکس برای درمان میگرن درد دارد؟

هنگام تزریق بوتاکس برای درمان میگرن بیمار فقط سوزش مختصری حس می کنه . سوزن هایی که به کمک اونها تزریق بوتاکس انجام میشه، بسیار ظریفن و غالبا منجر به بروز درد نمیشه و حتی در برخی مواقع نیازی به بی حسی و کمپرس یخ هم نیست.
آیا تزریق بوتاکس برای میگرن به رفع چین و چروک هم کمک می‌ کند؟
بهتر است بدانید که تزریق بوتاکس میگرن با تزریق بوتاکس زیبایی متفاوت است و از آنجایی که تزریقات در مناطق متفاوتی از سر و گردن انجام می‌ شود، معمولا تاثیری بر چین و چروک‌ های شما نخواهد داشت.

هزینه بوتاکس میگرن

با توجه به این‌ که هزینه‌ ی درمان به موارد بسیاری مانند میزان تزریق، وسعت ناحیه ، هزینه‌ ی درمانگاه و میزان دستمزد پزشک و برند بوتاکس تزریق شده ، بستگی دارد نمی‌ توان قیمت را برآورد کرد.

در کلینیک تخصصی پوست دکتر رضا رباطی کلیه خدمات درمانی پوست و زیبایی و جوانسازی پوست شامل تزریق بوتاکس ، تزریق ژل یا فیلر و چربی و انواع لیزرهای درمانی پوست با استانداردهای بالا قابل ارائه خدمات می باشد .

مهمترین و خطرناکترین عوارض تزریق چربی به صورت چیست؟مهمترین و خطرناکترین عوارض تزریق چربی به صورت چیست؟

تزریق چربی به صورت نیز مانند هر روش دیگری ممکن است عوارض داشته باشد که با رعایت نکاتی که در ادامه به برسی آنها می پردازیم می توان از آنها پیشگیری کرد ...

تاریخ انتشار : 1403-02-05

لیفت صورت با نخ بهتر است یا جراحی؟لیفت صورت با نخ بهتر است یا جراحی؟

لیفت صورت در واقع به معنای سفت کردن و کشیدن پوست به منظور جوان سازی انجام می شود. این روش یک درمان نیست بلکه جوانسازی صورت با هدف زیبا سازی می باشد . ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

ماندگاری لیفت با نخ به چه عواملی بستگی دارد؟ماندگاری لیفت با نخ به چه عواملی بستگی دارد؟

لیفت صورت با نخ روشی است که برای از بین بردن چین و چروک و پیری مورد استفاده قرار می گیرد و نتیجه فوق العاده ای در لیفت صورت و جوانسازی پوست دارد ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24