آدرس مطب دکتر رباطی تلفن مطب دکتر رضا رباطی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوستی / کرایوتراپی یا فریز درمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

کرایوتراپی یا فریز درمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مطلب میخوانید

یکی از روش های موثر و جدید برای درمان ضایعات پوستی پیش سرطانی، بیماری‌های پوستی مثل خال، زگیل و تگ‌ های پوستی و همچنین لاغری، کرایوتراپی یا سرما درمانی می باشد. هدف از کرایوتراپی کاهش سوخت و ساز سلولی ، افزایش بقای سلولی، کاهش التهاب ، کاهش درد و اسپاسم، انقباض عروق است.
کرایوتراپی یک روش سرپایی و غیرتهاجمی می باشد که با استفاده از نیتروژن مایع ، گاز آرگون و یا دی اکسید کربن تا دمای 210- درجه سانتی گراد اقدام به فریز کردن ضایعات پوستی و بافت مخرب می کند. این مواد سرمازا به طور مستقیم بر روی پوست اسپری می شوند و سبب مرگ بافت هایی می شوند که مسئول زنده نگه داشتن بافت مخرب بوده اند و در نتیجه طی چند جلسه ضایعات به طور کامل از بین می روند.

کاربرد کرایوتراپی یا فریز درمانی

نحوه عملکرد کرایوتراپی

این روش برای از بین بردن زگیل و ضایعات پوستی با استفاده از یک دستگاه به نام کرایو، که دارای یک مخزن دو جداره و عایق است که معمولا نیتروژن مایع در آن نگهداری می‌شود. با اسپری کردن نیتروژن مایع رگ‌ هایی که به این بافت‌ های مخرب خون‌رسانی می‌کنند از بین می‌روند و بعد از جدا شدن ضایعه پوستی سایر سلول‌ های سالم شروع به تقسیم می‌کنند تا بافت آسیب‌ دیده را ترمیم کنند.

کاربردهای کرایوتراپی

به طور کلی کرایوتراپی را می توان در موارد زیر استفاده کرد:

مراحل انجام کرایوتراپی

به طور کلی کرایوتراپی در سه مرحله انجام می شود:

1- انتقال حرارت

در این فاز نیتروژن مایع در نقطه جوش قرار گرفته و حرارتی را بر روی ضایعه پوستی ایجاد می ‌کند. به این ترتیب حرارت از پوست به مایع فریزکننده منتقل می ‌شود و سلول ‌های بافت مخرب برای تخریب آماده می ‌شوند

2- فاز تخریب سلول

در فاز دوم، ایجاد سرما و فریز شدن سلول ‌ها، باعث می‌ شود که یک تخریب ناگهانی و غیرمنتظره در سلول ‌ها اتفاق بیفتد. در نتیجه تولید کلاژن به حداقل رسیده و خون ‌رسانی به بافت مخرب متوقف می‌ شود. به این ترتیب سلول‌ های این بافت از بین خواهند رفت.

3- فاز التهابی

در این فاز، ناحیه مربوط به ضایعات پوستی ملتهب و قرمز می ‌شود. ایجاد این التهاب نشان می ‌دهد که سلول ‌های آسیب ‌دیده کاملاً از بین رفته ‌اند و فرآیندهای ترمیمی طبیعی در پوست آغاز شده است. نکته مهم اینجا است که اگر این فاز به خوبی کنترل نشود، می ‌تواند ایجاد تاول یا اسکار کند.

مزایای کرایوتراپی

مراقبت های بعد از کرایوتراپی

عوارض انجام کرایوتراپی

اما در صورتی که کرایوتراپی توسط پزشک متخصص و در مرکز معتبر انجام نشود، ممکن است شدت عارضه پوستی زیاد شده و باعث تاول و درد شدید شود.

تعداد جلسات کرایوتراپی

برای درمان کرایوتراپی در ابتدا پزشک متخصص اطلاعات لازم را به بیمار ارائه می دهد. جلسات کرایو تراپی گاهی با یک درمان سرپایی و یک جلسه ای به انتها می رسد و گاهی نیز متناسب با نیاز بیمار به چندین جلسه طی چند ماه نیز به طول می انجامد.
به طور کلی تعداد جلسات درمانی کاملاً به نوع ضایعات موجود در پوست افراد بستگی دارد پس اگر پس از مراجعه به پزشک متوجه طول درمان طولانی خود شدید از این موضوع نگران نشوید.

هزینه کرایوتراپی

هزینه کرایوتراپی یا سرمادرمانی، بستگی به عوامل مختلفی مانند کلینیک، مهارت و تخصص پزشک، میزان و شدت آسیب پوستی وتعداد جلسه مورد نیاز برای درمان بستگی دارد.

برای آگهای کامل درباره بیماری زگیل تناسلی روی لینک کلیک کنید.


آدرس : تهران ، خیابان ولیعصر ، بالاتر از پارک ساعی ، کوچه سی و دوم ، ساختمان یاس ، واحد204
تلفن : 88881224

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به پوست و زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

آیا تزریق چربی دائمی است؟آیا تزریق چربی دائمی است؟

ماندگاری تزریق چربی در صورت، چربی های تزریقی در مقایسه با ژل های تزریقی جذب دیر تری دارند و این موجب ماندگاری بیشتر می شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-06

مهمترین و خطرناکترین عوارض تزریق چربی به صورت چیست؟مهمترین و خطرناکترین عوارض تزریق چربی به صورت چیست؟

تزریق چربی به صورت نیز مانند هر روش دیگری ممکن است عوارض داشته باشد که با رعایت نکاتی که در ادامه به برسی آنها می پردازیم می توان از آنها پیشگیری کرد ...

تاریخ انتشار : 1403-02-05

لیفت صورت با نخ بهتر است یا جراحی؟لیفت صورت با نخ بهتر است یا جراحی؟

لیفت صورت در واقع به معنای سفت کردن و کشیدن پوست به منظور جوان سازی انجام می شود. این روش یک درمان نیست بلکه جوانسازی صورت با هدف زیبا سازی می باشد . ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02